Debrecen parkolás

A debreceni Mi Hazánk szerint akinek telik elektromos autóra, az ki tudja fizetni a parkolási díjat is

Helyi hírek

A Mi Hazánk Mozgalom szerint teljes átgondolásra szorul a július 1-jétől bevezetésre kerülő új debreceni parkolási rendszer. Salánkiné Kuti Zsuzsanna, a párt helyi önkormányzati képviselője keddi sajtótájékoztatóján több konkrét javaslatot is megfogalmazott a városvezetés felé.

A sajtótájékoztatón elhangzott: a Mi Hazánk a közgyűlésben nem támogatta az új parkolási rendszer bevezetését. Ennek fő oka, hogy a parkolási díjak átlagosan 18 százalékkal emelkednek, miközben szerintük nem történt kellő egyeztetés a lakossággal, és az új szabályozás több ponton aránytalan.

A párt úgy véli, az átalakítás lakossági kezdeményezésre indult ugyan – sokan panaszkodtak, hogy nem tudnak saját otthonaik közelében parkolni –, azonban a végső döntések meghozatalánál már nem vették figyelembe a lakossági visszajelzéseket és igényeket. Ezért első javaslatként a rendszer teljes újragondolását sürgetik, még a július eleji bevezetés előtt.

Így változik meg a debreceniek élete:

Az új parkolási zónák Debrecenben

Új parkolási zónák Debrecenben 2025. július 1-jétől: térkép, jegyárak, az utcák listája

A párt javaslatai

Közösségi közlekedés fejlesztése és P+R parkolók kialakítása

  • A város közösségi közlekedése jelenleg nem elég fejlett ahhoz, hogy valós alternatívát nyújtson az autóhasználat helyett. Példaként elhangzott: egyes városrészekben óránként csak egy járat közlekedik.
  • Emellett a város peremén található, nem hivatalos P+R jellegű megállók – például a Józsáról érkezők által használt Doberdó utca környéke – megszűnésével sokan a belvárosban kénytelenek majd parkolni, ami tovább terheli az ottani zónákat.

Kedvezmények a munkavállalóknak

  • A párt azt javasolja, hogy a dolgozók legalább 50%-os parkolási kedvezményben részesüljenek a munkavégzésük zónájában, a belvárosi (centrum) zóna esetében pedig akár 75%-os kedvezményt is indokoltnak tartanak.
  •  Sokan külterületről vagy más településről járnak Debrecenbe dolgozni, számukra a megemelkedett parkolási díjak jelentős terhet jelentenek.

Kedvezmények az albérletben élőknek

  • A rendszer jelenlegi formájában csak az állandó lakcímmel rendelkezők kaphatnak díjmentes parkolási lehetőséget, így sok albérletben élő – köztük fiatal családok is – elesnek a kedvezményektől.
  • A párt szerint indokolt lenne, hogy a tartózkodási hellyel bejelentettek is jogosultak legyenek a lakók számára biztosított díjmentességre.

Salánkiné Kuti Zsuzsanna arról is beszélt, hogy a párt nem nyújt be módosító indítványokat a közgyűlésben, mert nem kíván politikai feszültséget kelteni, inkább azt szeretnék, ha a városvezetés érdemben reagálna a lakossági visszajelzésekre.

Kritikát kapott az is, hogy az elektromos autók továbbra is díjmentesen parkolhatnak. A Mi Hazánk szerint ez aránytalan előny, és semmivel sem indokolható jobban, mint más – például dízel – autók használata. A párt álláspontja: aki meg tud vásárolni egy elektromos autót, az ki tudja fizetni a parkolási díjat is.

Az is felvetődött, hogy évek óta nem történik előrelépés a Debrecen–Hajdúböszörmény közötti gyorsvasúti kapcsolat – a korábban tervezett „Tram-Train” – ügyében sem. A párt ezt forráshiánnyal és elkötelezettség hiányával magyarázza.

A Mi Hazánk szerint a megoldás első lépése egy széles körű lakossági egyeztetés lenne: akár közvetlen képviselői egyeztetés, akár fórumok formájában. Az új rendszer bevezetése előtt szerintük elengedhetetlen lenne a lakossági tapasztalatok és igények beépítése.