Lázár János közlekedési miniszter szerint a MÁV-csoport június 1-je óta minden, 20 percnél nagyobb vonatkésés esetén hiánytalanul kifizette az utasoknak járó kártérítést. A tárcavezető közösségi oldalán reagált az elmúlt hetek vitáira, miután a nyilvános késési adatokhoz való hozzáférés korlátozása komoly közéleti visszhangot váltott ki.
A miniszter szerint az utasok pontosan tudják, hogy késett-e a vonatuk, és ha a késés meghaladta a 20 percet, automatikusan visszajár a jegyár fele – mindenféle külön adatbázis nélkül is.
“Mindegy, milyen adatbázis nyilvános, milyen nem: aki késett, az maga is tudja, hogy késett, márpedig ha a késés több, mint 20 perc, akkor jár a kártérítés”
– fogalmazott cinikusan Lázár János.
Kiemelte: június 1-je óta eltelt bő három hét alatt a MÁV több mint 127 ezer jegy után összesen 82 millió forintot utalt vissza kártérítésként. Ebben az időszakban az utasoktól származó bevétel meghaladta a 7,2 milliárd forintot, így a késési biztosítás kifizetése az összbevétel mindössze 1,15 százalékát tette ki.
A miniszter hangsúlyozta, hogy „nincs mismásolás, nincs apróbetű”, minden jogosult utas megkapta a neki járó összeget. Szerinte ezek a számok azt bizonyítják, hogy a rendszer átláthatóan és pontosan működik, a vonatok többsége időben közlekedik, és a viták mögött politikai kampány húzódik.
A közlekedési tárca az elmúlt hetekben került reflektorfénybe, miután a MÁV megszüntette a Vonatinfó valós idejű nyomkövető térképét, majd civilek által indított alternatív oldalak – például a Holavonat.hu – működése is leállt, a fejlesztők elmondása szerint azért, mert tartottak a “politikai retorziótól“. A miniszter jelenlegi közlése szerint azonban a kártérítési rendszer stabilan működik, és nem maradt el az utasok kompenzálása.